Harmonogram do planu pracy
Harmonogram do planu pracy Przedszkola Miejskiego nr 99 w Łodzi na rok szkolny 2023/2024
Kierunek pracy - „Przedszkolaki i środowisko”
- Wzbogacanie i aktualizowanie kącików przyrody (cały rok szkolny)
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych i zabaw badawczych (cały rok szkolny)
- Organizowanie wyjść , spacerów i wycieczek ukazujących piękno otaczającej nas przyrody (cały rok szkolny)
- Eksponowanie prac plastycznych o tematyce przyrodniczej (cały rok szkolny)
- Poznawanie elementów środowiska przyrodniczego (październik)
- Poznawanie nieożywionych elementów środowiska przyrodniczego:
- Powietrze (listopad)
- Gleba (grudzień)
- Woda (styczeń)
- Zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii (luty)
- Promocja zdrowego stylu życia: produkty ekologiczne, piramida zdrowego stylu życia , czystość i higiena (marzec)
- Ochrona środowiska przyrodniczego (kwiecień)
- Formy ochrony przyrody (maj)
- Uczestnictwo w obchodach wybranych dni promujących środowisko i jego ochronę:
Światowy Dzień Zwierząt (4 października)
Światowy Dzień Drzewa (10 października
Dzień Czystego Powietrza (14 listopada)
Światowy Dzień Gleby (5 grudnia)
Dzień bez opakowań foliowych (23 stycznia)
Światowy Dzień Recyklingu (18 marca)
Światowy Dzień Wody (22 marca)
Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia)
Światowy Dzień Ziemi (22 kwietnia)
Europejski Dzień Parków Narodowych (24 maja)
Światowy Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca)
- Akcje promujące działania na rzecz środowiska przyrodniczego:
Zbiórka elektrośmieci i baterii (cały rok szkolny)
Gwiazdka dla bezdomnych zwierząt (listopad/grudzień)
Konkurs plastyczny „Coś z niczego” (kwiecień)
Pokaz mody ekologicznej (kwiecień)
Eko ogródek (marzec, kwiecień, maj)
Quiz wiedzy o środowisku przyrodniczym (czerwiec)
Standard:
W przedszkolu wprowadza się zagadnienia dotyczące poznawania środowiska oraz towarzyszących działań z nim związanych
Wskaźniki:
- nauczyciele planują i realizują pracę wychowawczo- dydaktyczną uwzględniając treści związane z edukacją przyrodniczą.
- nauczyciele współpracują z instytucjami o charakterze ekologicznym
- nauczyciele systematyzują dziecięcą wiedzę ekologiczną poprzez: cykliczne spotkania tematyczne w bibliotece, umieszczanie ciekawostek ekologicznych na łamach gazetki przedszkolnej, uczestnictwo w akcjach propagujących idee ekologiczne
Działania:
- nauczyciele przy współudziale dzieci i ich rodziców wzbogacają i aktualizują kąciki przyrody
- nauczyciele eksponują w kąciku tematycznym: albumy i literaturę dla dzieci o treściach przyrodniczych
- nauczyciele zamieszczają w „kąciku dla rodziców” treści związane z realizacją kierunku działań przedszkola
- dzieci pod kierunkiem nauczycieli uczestniczą w różnych akcjach ekologicznych
- dzieci uczestniczą w między przedszkolnych konkursach i przeglądach o tematyce przyrodniczo - ekologicznej.
- rodzice uczestniczą w zajęciach otwartych o tematyce przyrodniczej
- nauczyciele organizują wycieczki do instytucji, gospodarstw o charakterze proekologicznym i dydaktycznym
nauczyciele organizują wystawy prac plastycznych nawiązując do tematyki wynikającej z harmonogramu
- nauczyciele organizują między przedszkolny konkurs o tematyce przyrodniczo- ekologicznej
- dzieci pod kierunkiem nauczycieli prowadzą obserwacje i proste doświadczenia przyrodnicze, wszystkie ciekawe przedsięwzięcia zamieszczane są na łamach gazetki przedszkolnej jak i stronie internetowej.
Osoba odpowiedzialna:
nauczyciele wszystkich grup
Czas:
cały rok szkolny
Środki:
pomoce dydaktyczne, materiały przyrodniczo- ekologiczne, pozycje książkowe, albumy, pokazy multimedialne, plansze, prace plastyczne dzieci, nagrania muzyczne
Procedury monitorowania:
lustracja klas, , kontrola zapisów w dzienniku i planach miesięcznych, wystawa prac dzieci, udział w imprezach
Narzędzia:
wpisy w dzienniki, potwierdzenia, karty wycieczek, arkusze lustracji, dyplomy, podziękowania, arkusze hospitacji, scenariusze
Osoby odpowiedzialne:
dyrektor przedszkola, wicedyrektor.