Harmonogram do planu pracy
Harmonogram do planu pracy Przedszkola Miejskiego nr 99 w Łodzi na rok szkolny 2024/2025
Kierunek pracy - „Przedszkolaki i środowisko”
- Wzbogacanie i aktualizowanie kącików przyrody (cały rok szkolny)
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych i zabaw badawczych (cały rok szkolny)
- Organizowanie wyjść, spacerów i wycieczek ukazujących piękno otaczającej nas przyrody (cały rok szkolny)
- Eksponowanie prac plastycznych o tematyce przyrodniczej (cały rok szkolny)
- Poznawanie elementów środowiska przyrodniczego (październik)
- Poznawanie nieożywionych elementów środowiska przyrodniczego:
- Powietrze (listopad)
- Gleba (grudzień)
- Woda (styczeń)
- Zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii (luty)
- Promocja zdrowego stylu życia: produkty ekologiczne, piramida zdrowego stylu życia, czystość i higiena (marzec)
- Ochrona środowiska przyrodniczego (kwiecień)
- Formy ochrony przyrody (maj)
- Uczestnictwo w obchodach wybranych dni promujących środowisko i jego ochronę:
- Światowy Dzień Zwierząt (4 października)
- Światowy Dzień Drzewa (10 października
- Dzień Czystego Powietrza (14 listopada)
- Światowy Dzień Gleby (5 grudnia)
- Dzień bez opakowań foliowych (23 stycznia)
- Światowy Dzień Recyklingu (18 marca)
- Światowy Dzień Wody (22 marca)
- Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia)
- Światowy Dzień Ziemi (22 kwietnia)
- Europejski Dzień Parków Narodowych (24 maja)
- Światowy Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca)
- Akcje promujące działania na rzecz środowiska przyrodniczego:
- Zbiórka elektrośmieci i baterii (cały rok szkolny)
- Gwiazdka dla bezdomnych zwierząt (listopad/grudzień)
- Konkurs plastyczny „Coś z niczego” (kwiecień)
- Pokaz mody ekologicznej (kwiecień)
- Eko ogródek (marzec, kwiecień, maj)
- Quiz wiedzy o środowisku przyrodniczym (czerwiec)
Standard:
W przedszkolu wprowadza się zagadnienia dotyczące poznawania środowiska oraz towarzyszących działań z nim związanych
Wskaźniki:
- nauczyciele planują i realizują pracę wychowawczo- dydaktyczną uwzględniając treści związane z edukacją przyrodniczą.
- nauczyciele współpracują z instytucjami o charakterze ekologicznym
- nauczyciele systematyzują dziecięcą wiedzę ekologiczną poprzez: cykliczne spotkania tematyczne w bibliotece, umieszczanie ciekawostek ekologicznych na łamach gazetki przedszkolnej, uczestnictwo w akcjach propagujących idee ekologiczne
Działania:
- nauczyciele przy współudziale dzieci i ich rodziców wzbogacają i aktualizują kąciki przyrody
- nauczyciele eksponują w kąciku tematycznym: albumy i literaturę dla dzieci o treściach przyrodniczych
- nauczyciele zamieszczają w „kąciku dla rodziców” treści związane z realizacją kierunku działań przedszkola
- dzieci pod kierunkiem nauczycieli uczestniczą w różnych akcjach ekologicznych
- dzieci uczestniczą w między przedszkolnych konkursach i przeglądach o tematyce przyrodniczo - ekologicznej.
- rodzice uczestniczą w zajęciach otwartych o tematyce przyrodniczej
- nauczyciele organizują wycieczki do instytucji, gospodarstw o charakterze proekologicznym i dydaktycznym
nauczyciele organizują wystawy prac plastycznych nawiązując do tematyki wynikającej z harmonogramu
- nauczyciele organizują między przedszkolny konkurs o tematyce przyrodniczo- ekologicznej
- dzieci pod kierunkiem nauczycieli prowadzą obserwacje i proste doświadczenia przyrodnicze, wszystkie ciekawe przedsięwzięcia zamieszczane są na łamach gazetki przedszkolnej jak i stronie internetowej.
Osoba odpowiedzialna:
nauczyciele wszystkich grup
Czas:
cały rok szkolny
Środki:
pomoce dydaktyczne, materiały przyrodniczo- ekologiczne, pozycje książkowe, albumy, pokazy multimedialne, plansze, prace plastyczne dzieci, nagrania muzyczne
Procedury monitorowania:
lustracja klas, kontrola zapisów w dzienniku i planach miesięcznych, wystawa prac dzieci, udział w imprezach
Narzędzia:
wpisy w dzienniki, potwierdzenia, karty wycieczek, arkusze lustracji, dyplomy, podziękowania, arkusze hospitacji, scenariusze
Osoby odpowiedzialne:
dyrektor przedszkola, wicedyrektor