Plan pracy
Roczny Plan Pracy Przedszkola Miejskiego nr 99 w Łodzi
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Poznawanie własnego ciała, budowy i działania narządów w tym narządów zmysłu oraz schematu własnego ciała.
- Kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych.
- Obchody Światowego Dnia Mycia Rąk.
- Promowanie zachowań prozdrowotnych w tym aktywności fizycznej.
- Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.
- Organizacja zajęć z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej i zamiłowania do uprawiania sportu.
- Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu.
- Udział w projektach i realizacja programów o tematyce prozdrowotnej.
- Udział w konkursach o tematyce prozdrowotnej.
- Zorganizowanie ogólnoprzedszkolnej imprezy muzyczno – ruchowej z okazji Dnia Przedszkolaka, pt.: „Bawisz się Ty, bawię się ja” – zabawy według M. Tomaszewskiej.
- Zorganizowanie ogólnoprzedszkolnego „Turnieju wiedzy o zdrowiu” z okazji Światowego Dnia Zdrowia.
- Zorganizowanie imprezy ogólnoprzedszkolnej pod hasłem: „Ruch to zdrowie” z okazji Dnia Dziecka.
- Udostępnienie rodzicom propozycji zabaw i ćwiczeń ruchowych dla dzieci sprzyjających kształtowaniu prawidłowej postawy ciała.
Zwiększanie poziomu wiedzy dzieci i rodziców na temat bezpieczeństwa dzieci, w tym bezpiecznego korzystania z technologii.
- Poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- Zorganizowanie „Turnieju wiedzy o ruchu drogowym” z okazji Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- Wdrażanie się do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych osób.
- Nauka i utrwalanie numerów alarmowych oraz zasad wzywania pomocy.
- Udział w spotkaniach dotyczących bezpieczeństwa z przedstawicielami Straży Miejskiej, Policji i Sanepidu.
- Zorganizowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Numeru Alarmowego 112.
- Przeprowadzenie próbnych ewakuacji na wypadek pożaru lub innych zagrożeń, z udziałem straży pożarnej oraz innych służb ratunkowych.
- Organizacja zajęć i zabaw rozwijających wiedze na temat bezpiecznego korzystania z technologii i zagrożeń z niej płynących.
Podnoszenie kompetencji rodziców w zakresie zagrożeń wynikających z niekontrolowanego dostępu dzieci do technologii i treści cyfrowych.
- Udostępnianie rodzicom materiałów dotyczących nowych zagrożeń i dobrych praktyk w zakresie korzystania przez dzieci z urządzeń cyfrowych w domu.
Kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych.
- Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi Kodeksu Przedszkolaka i umieszczenie go
w widocznym miejscu w sali. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. - Kształtowanie kompetencji społecznych z zakresu przestrzegania ustalonych zasad.
- Organizowanie spacerów i wycieczek umożliwiających poznawanie okolicy przedszkola i naszego miasta.
- Prowadzenie zajęć umożliwiających poznanie symboli narodowych, historii powstania państwa polskiego, polskich legend i baśni oraz wybranych postaci ważnych dla rozwoju polskiej kultury i nauki.
- Kultywowanie polskich tradycji i zwyczajów.
Udział w obchodach Święta Niepodległości. Udział w akcji MEN: "Szkoła do hymnu" - odśpiewanie hymnu o godz. 11:11.
- Obchody „Święta flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych.
- Udział w projektach i akcjach oraz realizacja programów o tematyce związanej z ochroną środowiska przyrodniczego.
- Udział w zbiórkach i akcjach charytatywnych.
Rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
- Zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą rozwijającą empatię i wrażliwość na potrzeby innych.
Organizowanie zajęć na temat rozpoznawania i nazywania emocji własnych i innych osób. Stworzenie w grupach „Kącika emocji”.
- Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej.
Udział dzieci w warsztatach grupowych z elementami terapii pedagogicznej. Grupy starsze: Wspieranie zdrowia psychicznego i przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej. Grupy młodsze: Emocje.
- Organizacja Dnia Życzliwości, Serdeczności i Pozdrowień.
- Organizacja Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.
- Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym.
Przybliżenie dzieciom i rodzicom zagadnień dotyczących standardów ochrony małoletnich – uświadamianie dzieci i rodziców o prawach posiadanych przez dzieci i możliwościach ich ochrony w trudnych sytuacjach.
- Zaznajomienie rodziców z prawami dziecka oraz standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w placówce.
- Przygotowanie tablicy dla rodziców prezentującej opracowane materiały na temat standardów ochrony małoletnich oraz instytucji wspierających rodziny.
Organizacja zajęć i zabaw umożliwiających dzieciom poznanie i zrozumienie ich praw oraz standardów ochrony małoletnich. Stworzenie w grupach kącików z prawami dziecka oraz standardami ochrony małoletnich.
- Obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka.
- Współpraca w poradniami psychologiczno – pedagogicznymi.
Rozwijanie umiejętności oraz zainteresowań matematycznych i przyrodniczych u dzieci.
- Udział w warsztatach przyrodniczych.
Udział w zabawach rozwijających zainteresowania matematyczne i przyrodnicze:
- zabawy badawcze i eksperymenty,
- obserwacje przyrodnicze,
- zabawy matematyczne (manipulacyjne, rytmy i sekwencje, przeliczanie, klasyfikowanie, segregowanie, pojęcia geometryczne, pomiary: długości, wagi i objętości, zadania tekstowe)
- gry edukacyjne,
- zabawy z kodowaniem,
- zabawy logiczne (łamigłówki, układanki, puzzle, zagadki, historyjki obrazkowe).
- Wykorzystywanie metod aktywizujących podczas zajęć.
- Doposażenie kącików przyrodniczych i matematycznych.
- Udział w projektach, realizacja programów i kampanii o tematyce przyrodniczej.
Innowacje oraz programy wewnętrzne i zewnętrzne
- Innowacja pedagogiczna autorstwa Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego 99 w Łodzi "Lubimy język angielski".
- "Czyściochowa Akademia" program edukacyjny.
- "Dziecko w świecie wartości uniwersalnych" program autorski.
- "Czuciaki w krainie emocji" innowacja pedagogiczna
- "Skąd się biorą produkty ekologiczne" program edukacyjny.